Noční služba

3D tiskárny se u nás téměř nezastaví. I tak je potřeba náročnější modely tisknout i 45 hodin. Dnes tedy mají noční šichtu.

Děti se v knihovně učily ovládat roboty. Neměly by na tabletech jen hrát, ale i něco tvořit, říká organizátorka

  • V rámci celosvětové akce CodeWeek si děti mohou vyzkoušet ovládat roboty.
  • Na padesáti místech v Česku se mohou inspirovat také školy, jak by v budoucnu mohla vypadat výuka.
  • Ministerstvo školství chce, aby s robotickými hračkami mohly pracovat už děti v mateřských školách.
  • Česká školní inspekce tvrdí, že roboti by měli být běžnou součástí výbavy mateřských škol.

Nina 4. B nakreslila na papír bludiště se skrytými vzkazy pro ozobota – hračku připomínající klobouček, která se vejde do ruky. Za chvíli ho zapne a on sám jede po trase bludiště, a když narazí na skrytý vzkaz, tak třeba zabliká nebo se otočí. „Vidím je dnes poprvé a hrozně se mi líbí,“ říká žákyně čtvrté třídy ze Základní školy Malostranská.

V Městské knihovně na Mariánském náměstí v Praze se zúčastnili se spolužáky celosvětové akce CodeWeek, která se snaží přitáhnout děti k technologiím a zlepšit jejich digitální gramotnost. Podobné workshopy, kde se děti naučí rozpohybovat robota z lega, robotickou kočku nebo zmíněného ozobota, mohou školy ale i děti s rodiči navštívit ještě o víkendu a příští týden. V Česku se do CodeWeeku zapojilo asi 50 institucí.

„Vypadá to, že taháme děti k počítačům, místo toho, abychom je tahali ven. My se ale snažíme spíš o to, aby třeba na tabletech nekoukaly jen na videa, ale samy uměly něco vytvořit,“ popisuje ambasadorka CodeWeeku v Česku Věra Ondřichová. Navíc to vždycky není jen o „koukání na displej“. K práci se zmíněným ozobotem je potřeba hlavně fantazie, kreativita, papír a barevné fixy.

Pomocí jednoduchého programu zvládnou už žáci na prvním stupni provést Lego robota bludištěm, které si sami postavili z knih. „Née, teď se musíš otočit,“ snaží se holčička přemluvit robota, aby šel směrem, který potřebuje. Už ale ví, že to nepomůže. Musí mu to říct jednoduchým příkazem přes program, který je pro děti uzpůsoben.

 

zdroj: https://domaci.ihned.cz/c1-65914880-deti-se-v-knihovne-ucily-ovladat-roboty-nemely-by-na-tabletech-jen-hrat-ale-i-neco-tvorit-rika-organizatorka

 

celý článek zde

3D tisk pomáhá handicapovaným lidem a nyní i zvířatům, pro ně je určený český vozík AniGo

  • Díky 3D tisku mohou i psi nebo kočky s ochrnutými zadními končetinami běhat a hrát si.
  • Díky snadné úpravě tištěných modelů je každý vozík vyroben na míru konkrétnímu zvířeti.
  • Z 3D tiskárny jsou téměř všechny součástky, například pneumatiky jsou z měkkého kaučuku.

 

Majitelé domácích zvířat často věnují obrovské množství peněz a času na záchranu svých zraněných chovanců. Není neobvyklé, že odmítnou utracení psa nebo kočky s ochrnutýma nohama, například v následku srážky s automobilem. Český start-up AnyoneGo letos začal vyrábět na 3D tiskárnách vozíky, které postiženým zvířatům umožní chodit nebo i honit veverky.

AnyoneGo tento týden na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně představila inovovanou verzi vozíku AniGo (Animals Go). Proti původní verzi, která pracovala s upevněním psa nebo kočky s ochrnutýma nohama, umožňuje i použití u zvířat s amputovanými zadními končetinami. Firma zároveň pracuje i na variantě pro mazlíčky s postižením obou levých či obou pravých končetin.

zdroj: http://tech.ihned.cz/c1-65911230-3d-tisk-pomaha-hendikepovanym-lidem-a-nyni-i-zviratum-pro-ne-je-urceny-cesky-vozik-anigo

celý článek zde

Školy zaspaly s digitálním vzděláváním, chybí moderní počítače, kvalifikovaní učitelé i správci sítí

  • V českých školách jsou zastaralé počítače, ředitelé nemají nikoho, kdo by se jim o technologie staral.
  • Informatiku navíc učí nekvalifikovaní učitelé, zjistila Česká školní inspekce.
  • Zlepšit využívání digitálních technologií na školách měla Strategie digitálního vzdělávání, tu se ale ministerstvu zatím příliš nedaří plnit, většina aktivit se zpožďuje.
  • V plánu je třeba úplná proměna výuky informatiky na školách či zařazení digitálních dovedností do výbavy učitelů
Pouze polovina základních škol má kvalifikovaného učitele informatiky, zjistila Česká školní inspekce. Řada škol ještě bere informatiku jako doplňkový předmět, kde se žáci učí pouze s Wordem či Excelem. To ale v dnešní digitalizované době nestačí. Nová inspekční zpráva upozorňuje, že na tom školy s digitálními technologiemi nejsou vůbec dobře. „Zvyšuje se podíl škol, kterým technika zastarává. Počítačů není dost na to, aby se mohly využívat napříč všemi předměty,“ píše se ve zprávě. O digitální technologie se navíc často nemá kdo starat.
„Jednodušší práce zajistí nad rámec své pracovní náplně většinou učitel informatiky či ředitel. Na složitější úkoly se někdo pozve. Většina základních škol může dát na správu technologií jen pět tisíc korun měsíčně, což stačí pouze na zajištění základního provozu a řešení kritických problémů,“ varuje Jednota školských informatiků. Často se o sítě stará metodik informačních technologií, který pak nemá čas na svou hlavní činnost − pomáhat učitelům ostatních předmětů zapojovat digitální technologie do výuky.
Podle ministerstva školství by správce sítí měla vyřešit reforma financování škol, která má platit od ledna 2019. „Nedostatek aprobovaných učitelů informatiky je širší problém, který souvisí s platy učitelů i tím, že v Česku chybí deset tisíc IT specialistů ve všech odvětvích,“ říká náměstek ministra školství Jaroslav Fidrmuc, který má digitální agendu na starosti.
Zastaralý přístup k digitálním technologiím ve školách má řešit Strategie digitálního vzdělávání schválená vládou v roce 2014, podle níž se má změnit výuka, vybavení škol i připravenost učitelů. Zatím se to ale příliš nedaří. „Z plánovaných aktivit se podařila splnit necelá čtvrtina. Skoro všechny se zpožďují,“ hodnotí Daniel Lessner z Jednoty školských informatiků, která naplňování strategie podrobně sleduje.

zdroj: https://archiv.ihned.cz/c1-65906320-skoly-zaspaly-s-digitalnim-vzdelavanim-chybi-moderni-pocitace-kvalifikovani-ucitele-i-spravci-sit

celý článek zde.

Začínáme!

Od pondělí 9. 10. 2017 začínají první hodiny všech 4 kroužků (robotika, 3D tisk, moderní technologie, kreativita). Přijďte i Vy a zapojte se do učení nových a neobvyklých věcí.

Budeme se těšit,

Váš tým Technikum Academy, z. s.

Slavnostní otevření AKADEMIE TECHNIKY 4.0

Dne 29. 9. 2017 proběhlo u nás na akademii slavnostní otevření.

Hosté si mohli prohlédnout prostory, veškeré vybavení. Děti i dospělí si pohráli s robotickými stavebnicemi, vyzkoušeli si práci se 3D skenerem nebo 3D perem. Celé dopoledne doplňovala práce 3D tiskáren, které neúnavně budovaly své modely.

Průša představil novou verzi své 3D tiskárny. Je chytřejší, ale jde proti původním ideálům

Staronový mozek a zpětná vazba

Zásadní vylepšení tiskárny Prusa i3 MK3 představuje zpětná vazba o průběhu tisku. Ta umožňuje odhalit problémy při tisku a nabízí možnost jejich nápravy – dochází tedy k menšímu počtu zkažených tisků. Předchozí verze žádnou zpětnou vazbu neměla a tiskárna si prostě dělala svoje bez ohledu na okolí. Pokud při tisku došel filament, prostě tiskla dál naprázdno. Pokud přeskočil krokový motor při změně vrstvy, tisklo se dál a další vrstvy byly posunuté a výtisk zničený. Nyní tiskárna disponuje laserovým senzorem filamentu, který umožní detekovat jeho přítomnost, ale také pohyb.

Tiskárna dokáže poznat, že filament došel nebo že se v extruderu zasekl. V takovém případě přeruší tisk a upozorní obsluhu. Stejně tak tiskárna dokáže poznat, že přeskočil krokový motor, a patřičným způsobem upraví postup dalšího tisku. Tiskárna umí také detekovat výpadek proudu, a pokud k němu dojde, z posledních sil si zaznamená poslední pozici a po obnovení napájení umí pokračovat v tisku.